perjantai 16. kesäkuuta 2017

Kevätmuuton jälkeen

Taas on yksi muuttomatka tehty. Kunkin päivän ajomatkat olivat noin 400–600 km. Tälläkin kertaa etsimme etukäteen netistä rauhallisia majoitustiloja pienistä kylistä matkan varrelta. Koska emme muista kylien, vielä vähemmän majapaikkojen nimiä, annoimme niille keksimämme nimet, jotka heti palauttavat kohteet mieleemme. Ranskassa yövyimme Yhdeksän kissan majatalossa. Saksassa pääsimme Keisarin kammariin, Punakalojen kylpylään ja Hylättyjen talojen naapuriin. Etelä-Ruotsissa sänkymme oli Pehtorin aitassa ja viimeisen yön laivalla Tukholmasta Turkuun kuuntelimme sumusireenien laulua.

unikkopeltoja
1. päivä
Matka Carcassonnesta alkoi aamulla kauniissa ja lämpimässä päivänpaisteessa. Taakse jäivät vihreyteen puhjenneet viinitarhat, punaiset unikkokentät ja violetin sävyissä aaltoilevat laventelipellot. Iltapäivällä Lyonin seuduilla vastassa olivat mustat pilvet, salamoiva taivas ja kaatosateet. Tie oli veden peitossa. Moni auto oli pysähtynyt moottoritien reunaan odottamaan taukoa sateeseen. Me matelimme jonon mukana kunnes pääsimme poikkeamaan pikkutielle kohti yöpymispaikkaamme. Ukkosmyrsky oli ohitse kun illansuussa saavuimme peltojen lomassa mutkittelevaa pikkutietä Yhdeksän kissan majataloon. Maatilan puhelias isäntä savisaappaissaan, yksi kissoista sylissään tuli vastaan. Ohjasi meidät tupaan, riisui kenkänsä, tarjoili tuoremehua ja pientä välipalaa. Kertoi, että yhdeksän kissan lisäksi heillä on kolme koiraa, kaksi hevosta ja aasi. Illan tullen kiipesimme yläkerran vierashuoneeseen. Avasimme ikkunan, sisälle tulviva sateen raikastama ilma ja lintujen konsertti saattelivat meidät untenmaille. Aamukahvilla tapasimme myös talon emännän, yhtä puheliaan kuin isäntäkin. Oli huolissaan oliko herättänyt meidät yöllä töistä tullessaan. Vakuutimme koko yön sikeästi nukkuneemme.

2. päivä
Matka jatkui aurinkoisessa säässä läpi vihreiden metsäisten mäkien ja laaksojen kohti Saksan rajaa. Maisemat olivat kesäisen kauniita, liikenne rauhallista. Samoin oli Saksan puolella. Aluksi reittimme myötäili Rein-jokea, kunnes ennen Frankfurtia vaihdoimme kohti itää kulkevalle moottoritielle. Autobaana oli nielaissut melkoisen määrän kilometrejä kun illalla kiipesimme jalat tönkköinä tyypillisen saksalaiskylän gasthausin yläkertaan keisarilliseen kamariimme. Kylä sijaitsi kumpuilevassa maastossa. Kirkonkellojen ääni kaikui mäeltä mäelle. Kellojen soittoon sekoittui mäen takana kumiseva ukkosen jyrinä.
näkymä keisarin kamarista
3. päivä
Vuoroin aurinko ja tuulessa kiitävät pilvet siivittivät matkaamme seuraavana päivänä. Ohitimme keltaisina kimmeltäviä rypsipeltoja ja vihreitä laajoja viljavainioita. Illansuussa poistuimme autobaanalta kapeille keväänvihreille metsäisille teille. Kiltisti navigaattori ohjasi kulkumme läpi pienten kylien kunnes saavuimme erään hiljaisen kylän gasthausiin, Punakalojen kylpylään. Nimesimme paikan huoneemme ikkunan alla olevan pulskien punaisten kalojen asuttaman lammikon mukaan.

pilviä ja mäkiä matkan varrelta

rypsipelto
4. päivä
Päivänpaisteessa jatkui matkamme seuraavanakin päivänä. Koska päivämatka oli normaalia lyhyempi, päätimme pysytellä hiljaisilla kyläteillä. Oli mielenkiintoista ajella entisen Itä-Saksan alueella pienten kylien läpi. Vieretysten näkyivät menneisyys ja nykyisyys. Rapistuneet hylätyt rakennukset kertoivat omaa ankeaa tarinaansa ja uudet kauniit puutarhojen ympäröimät talot kuvasivat tämän päivän hyvinvointia. Viimeisen yön Saksassa nukuimme suurten kuusien ympäröimässä hiljaisessa hotellissa hylätyn kerrostalon naapurissa Sassnitzin sataman läheisyydessä.
tyhjät talot

hylätty kerrostalo hotellin naapurissa

5. päivä
Koska laiva Ruotsin Trelleborgiin läksi vasta iltapäivällä, ehdimme pistäytyä muutaman kilometrin päässä olevassa Sassnitzin viehättävässä lomakaupungissa. Nyt kaupunki oli varsin hiljainen, mutta varmaan lomasesongin alettua kaupunki herää elämään.
Laivamatka Ruotsiin kesti vain neljä tuntia. Ilmeisesti reitti on suosittu, koska toukokuun alkupuolella keskellä viikkoa laiva oli aivan täysi. Suuri osa matkustajista istui ravintolatiloissa korttia pelaamassa. Käytävien penkeillä matkustivat koirien omistajat lemmikkeineen. Osa matkustajista värjötteli tuulisella kannella. Sateinen ja viileä oli Trelleborgin ilta kun ajoimme ulos laivasta. Tunnin matkan päässä Landskronan tienoilla pääsimme kömpimään Herraskartanon pehtorin aittaan.

pehtorin pihapuu
6. päivä
Runsaan aamupalan saimme nauttia kartanon puolella seuranamme puhelias kartanon herra. Tie kohti Tukholmaa kutsui kulkijoita. Vilpoinen vesisade muuttui puolipilviseksi poutapäiväksi kun lähestyimme Tukholman satamaa. Luonto oli ujosti heräämässä kevääseen.
Valoisien kesäöiden toivossa olimme varanneet laivamatkalle ikkunallisen hytin. Toiveena oli katsella hytin ikkunasta illalla Tukholman saaristoa ja seuraavana aamuna saapumista Turkuun läpi kauniiden saaristomaisemien.
Istuimme illalla ravintolan ikkunapöydässä iltapalalla ja lasillisilla viiniä hyvin onnistuneen matkan kunniaksi. Totesimme, että matkalla liikenne oli ollut varsin maltillista, auton kanssa ei ollut ongelmia, kaikki yöpymispaikat olivat meille mieluisia. Meri oli peilityyni kun laiva lipui ohi hienosti valaistujen rantamaisemien. Aterian jälkeen puoliso totesi olevansa rättiväsynyt ja niinpä kiipesimme hyttiimme. Eipä siinä mennyt montakaan minuuttia kun mies oli jo unten mailla. Sammutin hytistä valot ja katselin ikkunasta hetken aikaa yöllistä merimaisemaa. Meri oli edelleen peilityyni, tuntui kuin laiva olisi pysytellyt paikallaan. Ilmastointilaitteen hiljaiseen huminaan nukahdin minäkin.
Näin unta valaista, jotka lauloivat matalalla äänellä. Ääni hävisi välillä ja kuului sitten uudelleen. Havahduin puolittain hereille, katsoin ulos. Tuntui kuin laiva pysyisi edelleen paikallaan. Ikkunasta näkyi vain pimeyttä. Valaitten ääni kantautui taas pitkin ulappaa. Tajusin, että sen täytyi olla laivan sumusireeni ja että meri oli sankan sumun vallassa. Nyt unta oli enää turha toivoa. Onneksi miehellä on paremmat unen lahjat, että sai nukuttua edes pätkittäin. Koko yön meri pysyi tyynenä. Aamu valkeni, mutta sumu ei hälvennyt, sireenin ääni kantautui säännöllisin väliajoin kunnes laiva tuli Turun satamaan. Saaristo jäi näkemättä, mutta olipahan erilainen, ehkä hieman aavemainenkin yö merellä.

Kallavesi  kotiintulopäivänä toukokuussa
Nyt yli 3300 km:n mittaisesta kesäkotiin tulosta on vierähtänyt jo lähes kuukausi. Tänään järven pinta ikkunan takana on peilityyni, kuikkapariskunta sukeltelee laiturin lähellä. Vastarannalla näkyy veneitä uistelemassa, kaulushaikaran hiljainen huokailu kantautuu veden yli.
Ennätin nähdä kevään tulon, hiirenkorvien puhkeamisen koivuihin, tuomien ja mustikoiden kukkivan. Kielot ja pihlajat ovat nyt kukassaan. Hidas kevään ja kesän tulo tuntuu aika hyvältä.

***********************************************

1. Kunnioitettavat ajokilometrit ja vaiheikas reissu. Yhdeksän kissan majatalo kuulostaa kauhean kivalta ja rypsipeltojen väri hivelee silmää. Mukava päästä näin matkustelemaan kanssanne, kun muuten en välitä reissaamisesta 🙂OIkein hauskaa Suomi-lomaa !

1. Kiitos Rita, kyllä Suomen suvi on sitä laatuaikaa, vaikka sää ei aina täysin suosiollinen olekaan.
      Tyytyväisinä huomasimme, että nuo majapaikkojen nimeämiset palauttavat mieleen muitakin muistoja kultakin matkapäivältä.

2. Paljon on kilometrejä kertynyt reissatassanne.
    Kiva on katsella ohi lipuvia maisemia ja pysähdellä eri paikkoihin. Mukavia muistoja.
    Kyllä se väsyneeksi tekee kiertomatka, koen Afrikan kiertomatkalla,
    melkein joka yö eri majapaikka. Ehkä siitä huolimatta tulee vielä joskus tehtyä kiertomatka.😌

Mukavia kesäpäiviä Teille!

1. Kiitos Liplatus, mukavaa kesää myös sinulle.
      Yleensä aika kultaa matkan hankaluudet ja huomaamattaan sitä on taas valmis uuteen reissuun.

3. Kiitos taas hyvästä kuvauksesta matkasta monen maan läpi. Osaatte nauttia matkanteosta, ainakin hienoista majapaikoista!

1. Kiitos kehuista Voikukka.
      Tuntuu siltä kun tuota ikää karttuu, että majapaikkojen rauhallisilla sijainneilla alkaa olla tärkeä merkitys päivittäisen jaksamisen kannalta.

4. Olipa hieno matka Kallaveden rannalle. Tervetuloa kesänviettäjät.

1. Kiitos Seita, kyllä pääsy Kallaveden rannalle poisti nopeasti kaikki matkan rasitukset.
      Nyt vain nautitaan.

5. Tätä lukiessa tulee mieleen, että matka on vähintään yhtä tärkeä kuin päämäärä. Hyvä, että hidas kevät koitui onneksenne. Täällä ei oikein osattu asiaa arvostaa : )

1. Niinhän se on, että tärkeitä ovat molemmat. Ehkä kuitenkin koti-Suomeen tullessa ykköseksi nousee päämäärä, eli syy miksi matka tehdään.
      Toivotaan, että saadaan vielä hieno kesä, joka korvaa hitaan kevään tulon.

6. Kiva matkata kanssanne ja kuvitella maisemia. Mutta kaipa tuohonkin kulkemiseen väsyy, kun kahdesti vuodessa ajaa. Onko teillä joku talonvahti siellä talvisin vai pysyykö paikat ihan itsekseen kunnossa? Ei ole tainnut kuokkavieraita vielä tullessanne löytyä :)

1. Kyllähän se matkustus aina rasittaakin, mutta ihmeen nopeasti siitä toipuu kun on perille päässyt.
      Nykyisessä kerrostaloasunnossa lähtiessä suljetaan metallikalterein ikkunat ja parvekkeen lasiovi. Rakennuksen ulko-ovi on aina lukossa ja naapurit pitävät silmällä käytävän oveamme. Toistaiseksi on kuokkavierailta vältytty. Asuntomme varustus on niin vaatimaton, ettei mikään siellä kelpaisi rosvoille :)

7. Kuin muuttolinnut tekin palailette kesän tullen. Tervetuloa viihtymään kotomaisemiin.
    Onko reitti joka kerta hieman eri teitä?

1. Kiitos aimarii, kyllä kotirannoille tulo on aina vaivan arvoista.
      Pyrimme valitsemaan ainakin osan matkasta eri teitä. Tämä muuttomatka poikkesikin paljolti edellisistä reiteistä.

8. Jokainen matka on teillä kotimatka, suuntaan tai toiseen. Mukavaa Suomessa oleilua.
    Ja oikein hyvää juhannusta.

1. Kiitos Orvokki, oikein mukavasti meni juhannus vaikka sää Savossa ei paras mahdollinen ollutkaan.
      Tosiaan niinhän se on, jokainen matka on meille kotimatka. Siksi aina niin kovasti toivottu ja odotettu.
      Hyvää kesää sinulle.

9. Tervetuloa kotimaahan. Elävästi ja kiinnostavasti kerroit kotiin tulostanne. Matkakin on jo pieni seikkailu ja vaihtelua tavalliseen arkeen. Tällaiselle mökkiytyneelle mummelille tekstisi lukeminenkin on jo seikkailu. Hyvää kesää!

1. Kiitos Unelma. Kyllähän oma maa ja rakkaimmat ihmiset täällä on se "mansikka".
      Kiva lukea, että matkaraporttini kiinnosti.
      Oikein mukavaa ja leppoisaa kesää sinullekin.