![]() |
Millaun silta, siltamaksu 7,50 euroa |
3. matkapäivä
Olikohan syy kirkkaan kuutamon vai matkajännityksen kun
unet karkasivat aamulla jo kello 5.30. Huoneen syy se ei ainakaan ollut. Oli
täysin hiljainen, mukavan viileä huone, iso, sopivan pehmeä vuode ja
miellyttävän lämmin untuvapeitto. Nyt oli reilusti aikaa käydä suihkussa, tehdä
aamupala ja vähän eväitäkin matkalle, aterian jälkeen tiskata astiat ja pakata
laukut. Iso plussa asunnolle hyvin varustellusta keittiönurkkauksesta.
Päivä alkoi hiljalleen valjeta kun vielä nukkuva kylä jäi
taaksemme. Auton mittari näytti +5 asteen lukemaa. Muutamaa minuuttia myöhemmin
olimme jo autobaanalla kohti Lyypekkiä ja Hampuria kiitävien töihinmenijöiden
ja rekkajonojen joukossa. Tiesimme kokemuksesta, että Hampurin ohittaminen on
hidasta ja nykivää etenemistä. Niin oli nytkin, mutta eihän meillä ollut
mihinkään kiirettä. Vauhtia hillitsivät myös paikoitellen sumuseinämät, joiden
läpi ajaminen vaati tarkkuutta. Läheskään kaikissa autoissa ei näyttänyt olevan
päällä sumuvaloja. Auringon noustua sumu hälveni. Hampurin eteläpuolella
autoruuhka pysähtyi noin 15 minuutiksi. Kun jono pääsi etenemään, näkyi kaiteen
vieressä hätävilkut päällä seisomassa säiliörekka, jonka ympärillä pyöri muutamia
palomiehiä laitteineen. Siinä saattoi olla liikenteen pysähtymisen syy.
Hampuri jäi taakse ja liikenne eteni kohti Bremeniä. Tien
molemmin puolin laitumilla näkyi lehmikarjan lisäksi aterioimassa varsin
suloisia pieniä peuroja. Bremenin ohitettuamme poikkesimme parille
levähdyspaikalle jaloittelemaan ja vähän myöhemmin vielä piknik-lounaalle
suurien lehtipuiden varjoihin. Mäkiset ja metsäiset maisemat olivat vielä
kesäisen kauniit silmää hivelevine vihreine laaksoineen. Kölnin jälkeen
käännyimme ajelemaan pitkin tuliperäisen Eifelin vuoriston kohti Luxemburgia ja
Mosel-jokea. Moottoritien kiihkeä rytmi vaihtui maltilliseen maisemareitin ihasteluun.
Moselin rinteillä oli syksyn viinisato kypsynyt ja sen korjuu alkanut. Auringonlaskun
aikaan olimme jo Pohjois-Ranskassa Metzin lähellä pysäköimässä sinistä kulkijaa
hotellin parkkipaikalle. Kuu kurkisteli vastapäisen kirkon tornin takaa
hotellihuoneeseen, mutta vetäisin verhon kuutamon eteen ja annoin unen tulla.
Tänään oli ajokilometrejä kertynyt lähes 800.
4. matkapäivä
Viileä oli tämäkin aamu kun sininen kulkija liittyi
moottoritien autovirtaan. Parin tunnin ajon jälkeen kurvasimme levähdyspaikalle
jaloittelemaan. Auton mittari näytti + 8 astetta. Tuulikin oli herännyt ja
puhalsi luihin ja ytimiin. Kiersimme nopeasti vain auton ympäri ja matka jatkui.
Chalonin kohdalla poistuimme moottoritieltä. Tietullin kohdalla poliisipartiot ja
tullimiehet viittoilivat rekkoja ajamaan tien sivuun, jossa näkyi seisovan jo
rivi aiemmin pysäytettyjä. Muu liikenne sai jatkaa eteenpäin. Arvelimme, että
ehkä poliisit tutkivat oliko rekkojen lastitiloissa mahdollisesti
salamatkustajia.
Meidän reittimme kulki läpi viljavien peltomaisemien
kohti lännen vuoristoa. Isot karjalaumat käyskentelivät vihreillä laitumilla,
joilla syötävää näytti riittävän yllin kyllin. Jossakin vaiheessa navigaattori
tuli hieman leikkisälle tuulelle ja ohjasi matkaamme pitkin pieniä kyläteitä.
Eräässä uinailevassa pikkukylässä huomasimme ravintolan
ja pysähdyimme sen eteen. Koska siinä oli muitakin autoja, uskoimme että
ravintola on auki. Astelimme huoneeseen, jossa kävi kiivas keskustelu olut- ja
punaviinilasien ääressä. Paikalla oli vain miehiä. Tiskin taakse ilmestyi
paikan isäntä, joka ohjasi meidät liitutaulu kainalossaan ruokasalin puolelle. Taululle
oli kirjoitettu kolmen ruokalajin päivän menu. Salissa oli lisäksemme parissa
pöydässä ruokailijoita lopettelemassa ateriaansa. Eipä ollut ruuassa
valittamista kun lautasellani höyrysi emännän tuoma kaunis purotaimen
jättikatkarapujen ja kasvisten kera, jälkiruuaksi sain vadelmapannacotan. Mies
valitsi uunissa kypsytetyn naudanlihapadan lisukkeineen, jälkiruuaksi
jäätelöpalloja. Lähtiessä kiittelimme isäntää hyvästä ruuasta. Hän ja
keskustelijat juomiensa äärestä toivottivat meille hyvää päivänjatkoa. Annoimme
navigaattorille kartalta toisen kohteen ja hieman luovien pääsimme kohti oikeaa
päämäärää. Tulimme siihen tulokseen, että navigaattorin lisäksi mukana on hyvä
olla kunnon kartta.
Viimeisen illan hotelli sijaitsi vuorten ympäröimissä
maisemissa keskellä muita hotelleja ja erilaisia liikkeitä. Huoneemme oli
kolmannessa kerroksessa josta oli näkymät hotellien kirkkaasti valaistuille
pysäköintialueille ja iltaruskon punaamille vuorille. Kilometrejä tälle
päivälle tuli noin 600.
5. matkapäivä
Yösijaan ja aamupalaan tyytyväisillä matkaajilla oli
edessään vain noin 420 km:n taival läpi tutun ja kauniin vuoristomaiseman. Tie
kiipeili välillä yli 1200 metrissä, laskeutui sitten alle 700 metriin, sukelsi välillä
tunneleihin. Tuli taas ylitettyä Millaun upea silta, josta olisi ollut huikeat
näkymät alas laaksoon, mutta sillalle ei saanut edelleenkään pysähtyä maisemia
ihailemaan. Vähitellen tie alkoi laskeutua kohti rannikkoa. Jo aamulla sää oli
ollut puolipilvinen, nyt koko taivaan peitti pilviverho ja pian ensimmäiset
pisarat iskeytyivät tuulilasiin. Päivä oli puolessa ja sade tauonnut kun pysäköimme
kotikadulle. Lämpöä oli sopivasti noin 20 astetta kun raahasimme kantamukset
autosta sisälle talvikotiin. Kytkettiin sähköt ja vesi päälle. Siitä se arki pääsi
taas alkamaan. Tätä syysmatkaa tehtiin autolla yhteensä reilut 3100 km.
![]() |
Silta kanaalin yli lähellä Ranskan talvikotia ************************************************************ |
Onnea elämäänne siellä talvikodissanne. Tuolölainen matkanteko on varmasti mukavaa kun saa katsoa ympärilleen ja nauttia erilaisista maisemista. Tuo siltä on mahtavan näköinen tuossa kuvassasi.
VastaaPoistaKiitos mummeli.
PoistaTällä kertaa matkanteko sujui kaikin puolin onnistuneesti, sää suosi meitä ja maisemat olivat toinen toistaan kauniimpia.
Sopivan kesäisissä merkeissä, eli noin + 20 asteen lämmössä on arkemme täällä alkanut..
Kiehtova on ollut matkanne. Kilometrejä kertyi rutkasti. Hyvin jaksoitte ajaa?
VastaaPoistaOmalla autolla liikkuessa on hyvä kun voi valita mieluisimman reitin. Valmis matkoissa on huoletonta reissata, mutta näkymiä ei voi valita. :-)
Millaun sillan maksu onkin paljon edullisempi.
Ajamiseen tottunut kuljettaja ei valittanut kertaakaan väsymystä, vaikka olikin välillä tosi pitkiä päivämatkoja. Ehkä ne jaloittelutauot ja pienet iltalenkit auttoivat. Myös se, että sininen kulkija toimi moitteettomasti.
PoistaTervetuloa takaisin ja toivotaan kauniitä syysilmoja lokakuullekin vielä. Normandiassa kymmenen päivän paiste vaihtui eilen tihkuun, mutta pitäähän sitä välillä vettäkin tulla.
VastaaPoistaKiitos Mary, paluumatka onnistui hyvin ja mukava oli tulla tänne kesäisiin tunnelmiin. Parina yönä on hieman sadellut ja se on vain hyvä luonnolle kuuman ja kuivan kesän jälkeen.
PoistaKiintoisa matkakertomus. Osaatte ottaa aina matkan elämyksenä, ei vain siirtymisenä paikasta toiseen. Mukavaa syksyä sinne talvikotiin. Tosin siellä ei taida olla vielä talvi, niin kuin täällä on jo ainakin esimakua talvestä. Kuura ei sula varjoisasta paikasta päivälläkään Satakunnassa.
VastaaPoistaKiitos voikukka, oikein hyvää syksyä myös sinulle.
PoistaNämä meidän keväiset ja syksyiset muuttomatkamme ovat muotoutuneet maisemamatkoiksi, joita aina odotamme ja joista nautimme. Alkuaikoina matkoillamme saatoimme pistäytyä Brysselissä, Pariisissa tai Kölnissä, mutta nykyisin tuntuu siltä, että poikkeamiset suurkaupunkeihin vievät liikaa aikaa ja voimia.
Varmasti tuo matka kesäkodista talvikotiin alkaa olla tuttuakin tutumpi, vaan joka kerta kuitenkin erilainen. Kiva matkakuvaus pitkästä ajomatkasta.
VastaaPoistaTäällä alkaa jo talvi kolkutella, vedet ovat jäässä ja puut alastomia.
Mukavaa syksyn jatkoa sinne.
Kiitos aimarii, kaunista ja raikasta talven alkua sinulle sinne Karsikonperälle.
PoistaTäällä syksy on alkanut lämpimänä ja aurinkoisena, mutta merivesi olikin kylmä kun uimaan yritin. Niin taisi nyt jäädä tälle jänishousulle viimetalvinen turkki päälle kun en kesälläkään uimaan uskaltautunut.
Tervetuloa takaisin! Toivottavasti aurinko ja lämmin syksy jatkuisi pitkään. Tosin Pohjois-Eurooppaan on luvassa kylmä kausi, ainakin tanskalaisen säätieteilijän mukaan. Siperian kylmyys tulisi hänen mukaansa jo tällä viikolla Tanskaan ja voisi kestää pahimmillaan jopa pari kuukautta. Osansa saisi varmaan eteläinen Eurooppakin. Parin-kolmen vuoden takaista siperiatalvea en toki soisi kokevani. Meillä oli silloin lunta 25 cm ja rippeitä lumesta vielä helmikuun puolivälissä.
VastaaPoistaKesät ovat parhaita, täälläkin. Ihanan lämmin oli tämäkin kesä, jopa todella kuuma joinakin hetkinä.
Merivesi Nizzassa oli vielä viikonvaihteessa 21 astetta. Yllättävän paljon uimareita siellä vielä näkyy. Myrskyjä kuitenkin luvassa taas. Ehkei ihan teille kuitenkaan? En ole ihan kartalla sen suhteessa, missä asut nykyään. :)
Piti vain toivotella sinut tervetulleeksi takaisin, mutta sainkin jonkin sääpulputusboomin. ;)
Terveisin
Lilas
Kiitos Lilas, kivahan tänne lämpimään Carcassonneen oli palata. Tosin tänään sää vaikuttaa syksyiseltä ja viileältä, mutta uskon, että aurinko tulee vielä takaisin.
PoistaPelottavalta tuntui lukea vain noin viikko sitten Côte d'Azurin myrsky- ja tulvatuhoista, 20 uhrista.
Onneksi olemme täällä toistaiseksi säästyneet noilta rajuilmoilta.
Muistan tuon hyytävän siperiatalven, viikon kesti lumi maassa entisessä kotikylässänikin. Pakkasia, lunta ja liukkautta en kaipaa tänne ollenkaan, vaikka pieni talvipesämme onkin lämmin