maanantai 8. helmikuuta 2010
Ranskalaisia sirkushuveja
(Kuva kopioitu netistä elokuvan mainoksesta)
Viime kirjoituksessani kehuin ranskalaista leipää. Nyt on sirkushuvien vuoro.
Tuli käytyä elokuvissa ja oopperassa. Vieläpä peräkkäisinä iltoina. Ranskassa näytökset alkavat yleensä kello 20.30 tai 21.00. Molemmat esitykset kestivät yli 2 tuntia, joten kotona olimme vasta puoliyön jälkeen. Oman jännittävän lisänsä iltoihin, varsinkin oopperailtaan, antoivat rankkasade ja karmea tuuli. Ne helpottivat iltaan valmistautumista, mutta myös vaikeuttivat matkantekoa. Eipä tarvinnut tuhlata aikaa meikkaukseen, eikä kampaukseen. Matkalla piti pysähtyä tien varteen odottelemaan, että pahin sadekuuro ja tielle kertynyt vesi hieman vähenisivät.
Ensin kävimme katsomassa uutta Serge Gainsbourgin elämästä kertovaa filmiä Carcassonnen uudehkossa elokuvakeskuksessa, jossa on 9 elokuvasalia ja 7 ravintolaa. Katsomon pehmeät nojatuolit ja sopivan raikas ilmastointi antoivat miellyttävät puitteet katselunautinnolle.
Olin nähnyt aikaisemmin Edith Piafin elämästä kertovan La môme-filmin. Odotin jotain samantapaista katselukokemusta. Muutamia päiviä aikaisemmin TV:ssä oli dokumentti Serge Gainsbourgista, joten tiesin suunnilleen hänen elämäntarinansa, alkaen venäjänjuutalaisesta pikkupojasta ja suosion huippujen kautta loppuen jyrkkään alamäkeen. Kieltämättä hän on ollut varsin värikäs persoona, tunnettu naisjutuistaan ja erilaisista skandaaleistaan, mutta tehnyt valtavan määrän rakastettua musiikkia.
Filmi oli minulle, kielipuolelle vanhalle kalkkikselle pettymys. Olihan siinä toki hyvääkin. Pääroolissa Gainsbourgina aika tuntematon näyttelijä Eric Elmosnino oli vaikuttava, samoin elokuvan alkuosa, joka kertoi Sergen lapsuudesta. Mutta sittenpä meno muuttui aika absurdiksi. Oli sekaisin oikeita ihmisiä, eräänlaisia sarjakuvahahmoja ja päähenkilön mukana kulkeva alter ego, pitkä, laiha, linnunnokkainen hahmo ylipitkine sormineen. Mielestäni elokuva takertui liiaksi osoittelemaan päähenkilön ulkonäköä, hörökorvia ja isoa nenää. Myös tupakan sytyttäminen ja savun leijailu jatkui läpi filmin. Sergen viinanhuuruisen elämän naiskavalkadi oli sarja kauniita, nukkemaisia naisia. Varsinainen elämäntyö jäi mielestäni suhteellisen vähälle huomiolle. Varmaan elokuvassa oli paljon symboliikkaa, jota en ymmärtänyt.
Seuraavana iltana Carcassonnen loppuunmyydyssä 950 hengen teatterisalissa esitettiin ooppera Taikahuilu. Vuosi sitten samassa salissa meitä viihdytti Rigoletto, sen upea musiikki, kaunis, värikylläinen puvustus ja lavastus. Odotukset olivat korkealla.
Nytkin orkesteri soitti hyvin, laulut esitettiin saksaksi. Yönkuningattaren aaria oli upea. Muuten esitys oli samanlainen sekamelska kuin edellisen illan elokuva. Vanha, vuodelta 1790 peräisin oleva Mozartin ooppera oli puettu 60-luvun minihameisiin, osa miehistä naisten iltapukuihin, jotka näyttivät olevan päällä takaperin. Puheosuudet olivat ranskankielisiä, kevennykseksi oli ripoteltu tähän päivään liittyviä, ehkä poliittisia vitsejä. Kulisseina mustalla, pimeähköllä näyttämöllä olivat metalliset kehikot, valaistuksena näyttelijöiden liikuttelemat loisteputket.
Näytöksen jälkeen aplodit olivat melko vaisut. Ihmiset läksivät pois aika hiljaisina. Yleisössä minua eniten hämmästytti se, että lähes puolet katsojista oli lapsia iältään 4-15 vuotiaita. Ja se, että miten hiiskumatta jaksoivat seurata esitystä puoliyöhön asti.
( Kuva kopioitu netistä)
Kulttuurikiintiö tuli nyt toistaiseksi täyteen. Tai melkein, sillä kuun lopussa on jazz-konsertti kylän luostarin kellarissa. Se on mainio jazzluola, valkoiseksi kalkittu matala tila kaariholveineen ja maalattioineen. Pienillä pyöreillä metallijalkaisilla pöydillä palavat kynttilät ovat ainoa valonlähde. Vain orkesterisyvennyksessä on sähkövalot. Eteisessä on tiski, josta voi viedä pöytään pullon viiniä 4 eurolla. Eipä osanneet luostarin munkit parisataa vuotta sitten arvata millainen musiikki tulee soimaan heidän kellarissaan. Tai voihan olla, että jammailevat iloisesti mukana menossa. Edellinen konsertti, jossa viihdyimme hyvin, oli yli vuosi sitten.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
vähän vaikea kommentoida tätä leffa-asiaa, kun ensinnäkään en ole sitä nähnyt ja toisaalta Gainsbarre on ollut niin läsnä kaikkina vuosina, jotka olen Ranskassa viettänyt. Serge on Ranskassa todellinen ikoni, jonka elämän kaikki vaiheet ja elämäntyö ovat kaikille niin tutut, ettei ehkä tekijöiden mielestä sitä ole niin tarvis selitellä perin pohjin. he eivät myöskäan halunneet tehdä sellaista "biopiciä" kuin Piafin elämästä kertova leffa oli. olen haastatteluista ollut ymmärtäväni, että kyseessä on enemmänkin allegorinen, "satumainen" versio S. G:n elämästä. ranskalaiselle se siis on varmaan ihan käsitettävä, henkilöä vähän tuntevalle ulkomaalaiselle ehkä vähän vaikeammin ymmärrettävä. mitä tulee Sergen loppuun, käsittääkseni hän kuoli sekä rikkaana että rakastettuna, kuka kaipaisi enemmän?
VastaaPoistaNo leipää ja sirkushuvia, mitäpä muutakaan. Leffa tulee varmaan joskus telkkariin..en tosin ole mitenkään Gainsbourg-fani (uskallan horjuttaa ikonia kun olen rajan tällä puolen)mutta voipi olla mielenkiintoinen katselukokemus (savunhajun voin hoitaa itsekin).
VastaaPoistaGainsbourgin musiikista olen aina pitanyt. siina on sita jotakin, oli sitten hanelle itselleen tai muille kirjotettua. Filmia en ole nahnyt, tuskin menen katsomaan. (En ole vuosiin kaynut elokuvissa, eika siihen ole suunnitteilla muutosta.)
VastaaPoistaAirelle ~
VastaaPoistaTämä oli vain yhden muukalaisen mielipide filmistä. En todellakaan tiedä mitä arvostelijat tai ranskalaiset siitä sanovat. Gainsbourgin musiikista pidän ja sitähän kuulee radiosta lähes päivittäin.
Sirokko ~
Luulisin, että tämä hyvin ”ranskalainen” filmi tulee jossain vaiheessa telkkariinkin.
hpy ~
En ole minäkään kovin usein elokuvissa istunut, ehkä kerran kolmessa vuodessa. Voisihan siellä useamminkin käydä, mutta aika kiitää niin nopeasti, että kolme vuottakin on tosi lyhyt aika.