Rakas Pankkineiti
Kirjoitan Teille
nyt ensimmäistä kertaa. Olen usein saanut Teiltä kirjeitä, joiden alussa lukee
Rakas asiakas (Chère Cliente). Kirjeissä ilmoitatte, että haluatte auttaa minua erilaisissa pankki-, vakuutus- ja jopa veroasioissa. Kirjeenne päätätte aina
ystävällisiin vilpittömien tunteidenne vakuutuksiin (Veuillez agréer, Chère
Cliente, l’expression de mes meilleurs sentiments) ja kehotuksiin ottaa
epäröimättä yhteyttä (ne hésitez pas contacter). Niinpä päätin tulla pankkiin Teitä
tervehtimään ja samalla varmistamaan, että olin täyttänyt oikein lähettämänne lomakkeen.
Siihen aikaan kun
avasimme tilin edustamassanne pankissa, siellä työskenteli kaksi miellyttävää
nuorta miestä, joiden kohtelias ja avulias käytös jäivät miellyttävänä muistona
mieleeni. Näissä muistoissa astelin pankkitiskin ääreen. Te olitte yksin tiskin
takana, muita asiakkaita ei ollut. Ihmettelin hieman kun ette vastannut
tervehdykseeni. En antanut sen häiritä vaan kaivoin lomakkeen laukustani
näyttääkseni sitä Teille. Vilkaisitte lomaketta ja heititte sen takaisin niin
vauhdikkaasti, että se liukui saman tien lattialle. Sanoitte, että tulkaa
takaisin tulkin kanssa, sellaisen joka puhuu ranskaa. Kun kumarruin nostamaan
paperin lattialta, kuulin kuinka ranskalaiset korkonne kopisivat kohti
takahuonetta. Tyhjälle tiskille toivotin hyvää päivänjatkoa ja poistuin
paikalta.
Rakas
pankkineiti, toivon, että etenette nopeasti urallanne ja Teidät siirretään pääkonttoriin
Pariisiin. Olen kuullut, että siellä olisitte vertaistenne joukossa.
Toivottavasti saamme pankkiimme nuoren ja ystävällisen miesharjoittelijan.
Korkeasti
kunnioittaen
Simpukka
*******************************************
Auts, pankkineidin onneksi Simpukka osaa käyttäytyä herrasnaismaisesti eikä hyökännyt pankkineidin perässä takahuoneeseen uhkailemaan kaikkien pankkitilien, vakuutusten ja muiden tuotteiden lopullistä päättämistä ja irtisanomista ja vaatimaan kyseisen pankin johtajan tapaamiste heti ja nyt, or else.
VastaaPoistaKai Simpukka teit kaiken tämän silti, mutta et hyvää käytöstäsi mainitse sitä täällä?
Tilanne oli niin ainutlaatuinen ja yllättävä, että lähes haukoin henkeäni ulos päästyäni. Seuraava reaktio oli kääntyä takaisin ja tehdä kaikki tuo minkä mainitsit. Kävin sitten keskustelun itseni kanssa ja tulin siihen tulokseen, että jos lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan. Muistin ne alkuaikojen mukavat ja avuliaat nuorukaiset ja pankin hyvän ja joustavan palvelun tähän hetkeen asti. Kaikkien toimintojen siirtäminen toiseen pankkiin olisi työlästä ja mistä sen voi tietää, onko palvelu siellä sen parempaa. Jäin nuolemaan haavojani.
PoistaNo hyi! Vallan raivostuin puolestasi! D:
VastaaPoistaKun seuraavan kerran menen pankkiin ja tämä neiti on palvelemassa, sanon, että en halua asioida hänen kanssaan vaan haluan parempaa palvelua.
PoistaEi ole sielläkäänasiakas palvelu kaikille itsestään selvyys! Hyi tuota virkailijaa!
VastaaPoistaEnsimmäisen kerran Ranskanvuosinani törmäsin tällaiseen asiakaspalveluun.
PoistaKirjoita pankkikonttorin johtajalle - tai soita! Vai haluatko etta teen sen puolestasi? Olen alan asiantuntija.
VastaaPoistaKiitos. Otan nyt tämän tapauksen opettavaisena kokemuksena. Seuraavalla kerralla käännyn puoleesi asiantuntija apua saamaan.
PoistaSanoisinko jopa että törkeää. Tulin itse ihan juuri pankista hakemasta uutta shekkivihkoa, jonka tilasin 3 viikkoa sitten. Ensin sain kolme kertaa kieltävän vastauksen ettei sitä muka ole tullut, mutta tällä kertaa päätin olla antamatta periksi. Neiti haki englantia puhuvan kolleegan paikalle ja löytyihän ne shekit. Tällä kertaa päätin myös, että en hermostu ja sain kun sainkin lopuksi ystävällisen hymyn ja pahoittelut (ehkä kolleegan ansiosta). Mutta pari kertaa olen minäkin tippa linssissä poistunut pankista saatuani epäasiallista kohtelua. Suututtaa kyllä sinun puolesta, minä en olisi enää tuossa vaiheessa voinut jättää asiaa siihen.
VastaaPoistaSinullakin huonoja kokemuksia pankista, harmittavaa. Olin kyllä kuullut juttuja ylimielisistä ja töykeistä asiakaspalvelijoista. Kuittasin ne valitettavina poikkeuksina ja lähinnä suurten kaupunkien lieveilmiöinä. Mutta, että myös meidän pienen naapurikylämme pienessä kahden virkailijan pankissa.
PoistaUskomatonta käyttäytymistä palveluammatissa.
VastaaPoistaEnimmäkseen olen saanut hyvää palvelua vajavaisesta kielitaidostani huolimatta. Mutta pitäähän joskus se sääntöä vahvistava poikkeuskin tapahtua.
PoistaHuhhuh! Sanattomaksi vetää tuollainen kohtelu. Ei muuta kuin turpiin vaan! Tsemppiä!
VastaaPoistaPankkineidiltä tuli ihan kirjaimellisesti asiakkaan kyykyttäminen. Hih, ”oikea suora” oli jossain vaiheessa aika lähellä.
PoistaEttä semmoista palvelua tällä kertaa.
VastaaPoistaJoo, ranskalaista palvelua parhaimmillaan.
PoistaHuolimatta siitä, että pankkineidillä on iso maa ja kaunis kieli, niin hänen sivistyksensä taso on miinus nolla. Ystävällisyys ei olisi maksanut hänelle mitään. Asia saattaa olla niinkin, että hän huomasi omat puutteensa ja ahdistui siitä. Mikään ei kuitenkaan oikeuta tuollaiseen käytökseen. Onneksi selvisit kuitenkin tuosta järkytyksestä.
VastaaPoistaKyllä pankkineidillä taisi olla huono päivä. Ehkä hän oli juuri saanut haukkumiset niskaansa ja omaa pahaa oloaan yritti lievittää töykeilemällä minulle.
PoistaNyt taitaa olla niin, että suomalainen (meillä paljon arvosteltu) palvelukulttuuri voittaa kyllä kokemasi. Ihan kylmiä väreitä sain. (Pissismummo ainakin olisi alkanut mekastaa poistujan selkäpuolelle suomeksi niin maan ...sti ja lähtenyt siitä sitten ovet paukkuen.)
VastaaPoistaTäydet pisteet suomalaiselle pankkipalvelulle, olen tosi tyytyväinen. Kirjeissä ei anneta mitään korukielisiä lupauksia. Palvelu on ollut aina ystävällistä ja asiallista.
PoistaPissismummo, pankkineitillä oli varmaan aamulla kynsi katkennut ja päivä pilalla :)
Tuntuu ihan kammottavan tutulta. Tuollaiseen käytökseen kyllä törmää muuallakin kuin ranskalaisessa pankissa. Voisin vaikka mainita erään työkkärin Suomessa.. enkä puhu mitään täkäläisistä virastoista. Nyt sitten vain käännös kirjeestä ja ensi kerralla postia pankkineidille.
VastaaPoistaTodellakin, tuli mieleen ne nöyryyttävät tilanteet Annaban lentokentän tai Tunisian rajan tullimiesten pompoteltavina olemisesta.
PoistaJos ei muuta, niin ainakin sen on tästä jutusta oppinut, että yrittää itse olla syrjimättä ketään huonon kielitaidon tai muun erilaisuuden takia.
Hups vaan!!! Siitä on kauan, kun Suomessakin pankki vakuutti, että "siellä aina ystävä". Nyt ei enää vakuuttele, lopettaa vaan koko tiskillä palvelun.
VastaaPoistaVähäiseksi on mennyt tiskillä asiointi. Tosi harvoin tarvitsen nykyisin pankin ovea avata. Pankissa käynnin voi tehdä kotoa poistumatta, mihin vuorokauden aikaan tahaansa netin kautta. Mutta on vielä olemassa melkoinen joukko ihmisiä, joilla nettimahdollisuutta ei ole, vaan täytyy mennä sinne tiskin taakse vuoroaan odottamaan.
PoistaEn ole varsinaisesti asiakaspalvelussa (enkä pankissa enkä kaupassa), mutta hoidan sitten ne vaikeimmat tapaukset eikä tulisi mieleenikään käyttäytyä noin. Hymy huulilla yritän saada kaikki ovesta poistumaan - palvelun jälkeen.
VastaaPoistaEiköhän tuokin pankkineiti muuta käytöstään sen jälkeen, kun siellä on laitettu palautelaatikko tai tyytyväisyyskysely ensimmäisen kerran : )
En tiedä annetaanko täällä asiakaspalvelukoulutusta pankkineideille kuten esim. markettien kassoille, jotka kyllä tervehtivät ja lähtiessä toivottavat hyvää päivänjatkoa, ovat yleensä ystävällisiä. Arvostan todella heidän raskasta työtään melussa ja melskeessä.
PoistaMyötätuntoiset terveiset dubaista! Upean Ranskan pilaavat nämä arrogantit ranskalaiset. Valitettavasti.
VastaaPoistaKiitos Tarja ja mukavia Dubain päiviä sinulle.
PoistaValitettavasti tuo töykeys on pesiytynyt asiakaspalvelijoiden joukkoon, onneksi ei sentään läheskään kaikkien.