torstai 25. lokakuuta 2012

Kirje ranskalaiselle pankkineidille


Rakas Pankkineiti

Kirjoitan Teille nyt ensimmäistä kertaa. Olen usein saanut Teiltä kirjeitä, joiden alussa lukee Rakas asiakas (Chère Cliente). Kirjeissä ilmoitatte, että haluatte auttaa minua erilaisissa pankki-, vakuutus- ja jopa veroasioissa. Kirjeenne päätätte aina ystävällisiin vilpittömien tunteidenne vakuutuksiin (Veuillez agréer, Chère Cliente, l’expression de mes meilleurs sentiments) ja kehotuksiin ottaa epäröimättä yhteyttä (ne hésitez pas contacter). Niinpä päätin tulla pankkiin Teitä tervehtimään ja samalla varmistamaan, että olin täyttänyt oikein lähettämänne lomakkeen.

Siihen aikaan kun avasimme tilin edustamassanne pankissa, siellä työskenteli kaksi miellyttävää nuorta miestä, joiden kohtelias ja avulias käytös jäivät miellyttävänä muistona mieleeni. Näissä muistoissa astelin pankkitiskin ääreen. Te olitte yksin tiskin takana, muita asiakkaita ei ollut. Ihmettelin hieman kun ette vastannut tervehdykseeni. En antanut sen häiritä vaan kaivoin lomakkeen laukustani näyttääkseni sitä Teille. Vilkaisitte lomaketta ja heititte sen takaisin niin vauhdikkaasti, että se liukui saman tien lattialle. Sanoitte, että tulkaa takaisin tulkin kanssa, sellaisen joka puhuu ranskaa. Kun kumarruin nostamaan paperin lattialta, kuulin kuinka ranskalaiset korkonne kopisivat kohti takahuonetta. Tyhjälle tiskille toivotin hyvää päivänjatkoa ja poistuin paikalta.

Rakas pankkineiti, toivon, että etenette nopeasti urallanne ja Teidät siirretään pääkonttoriin Pariisiin. Olen kuullut, että siellä olisitte vertaistenne joukossa. Toivottavasti saamme pankkiimme nuoren ja ystävällisen miesharjoittelijan.

Korkeasti kunnioittaen
Simpukka

                  *******************************************

28 kommenttia:

  1. Auts, pankkineidin onneksi Simpukka osaa käyttäytyä herrasnaismaisesti eikä hyökännyt pankkineidin perässä takahuoneeseen uhkailemaan kaikkien pankkitilien, vakuutusten ja muiden tuotteiden lopullistä päättämistä ja irtisanomista ja vaatimaan kyseisen pankin johtajan tapaamiste heti ja nyt, or else.

    Kai Simpukka teit kaiken tämän silti, mutta et hyvää käytöstäsi mainitse sitä täällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilanne oli niin ainutlaatuinen ja yllättävä, että lähes haukoin henkeäni ulos päästyäni. Seuraava reaktio oli kääntyä takaisin ja tehdä kaikki tuo minkä mainitsit. Kävin sitten keskustelun itseni kanssa ja tulin siihen tulokseen, että jos lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan. Muistin ne alkuaikojen mukavat ja avuliaat nuorukaiset ja pankin hyvän ja joustavan palvelun tähän hetkeen asti. Kaikkien toimintojen siirtäminen toiseen pankkiin olisi työlästä ja mistä sen voi tietää, onko palvelu siellä sen parempaa. Jäin nuolemaan haavojani.

      Poista
  2. No hyi! Vallan raivostuin puolestasi! D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun seuraavan kerran menen pankkiin ja tämä neiti on palvelemassa, sanon, että en halua asioida hänen kanssaan vaan haluan parempaa palvelua.

      Poista
  3. Ei ole sielläkäänasiakas palvelu kaikille itsestään selvyys! Hyi tuota virkailijaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäisen kerran Ranskanvuosinani törmäsin tällaiseen asiakaspalveluun.

      Poista
  4. Kirjoita pankkikonttorin johtajalle - tai soita! Vai haluatko etta teen sen puolestasi? Olen alan asiantuntija.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Otan nyt tämän tapauksen opettavaisena kokemuksena. Seuraavalla kerralla käännyn puoleesi asiantuntija apua saamaan.

      Poista
  5. Sanoisinko jopa että törkeää. Tulin itse ihan juuri pankista hakemasta uutta shekkivihkoa, jonka tilasin 3 viikkoa sitten. Ensin sain kolme kertaa kieltävän vastauksen ettei sitä muka ole tullut, mutta tällä kertaa päätin olla antamatta periksi. Neiti haki englantia puhuvan kolleegan paikalle ja löytyihän ne shekit. Tällä kertaa päätin myös, että en hermostu ja sain kun sainkin lopuksi ystävällisen hymyn ja pahoittelut (ehkä kolleegan ansiosta). Mutta pari kertaa olen minäkin tippa linssissä poistunut pankista saatuani epäasiallista kohtelua. Suututtaa kyllä sinun puolesta, minä en olisi enää tuossa vaiheessa voinut jättää asiaa siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinullakin huonoja kokemuksia pankista, harmittavaa. Olin kyllä kuullut juttuja ylimielisistä ja töykeistä asiakaspalvelijoista. Kuittasin ne valitettavina poikkeuksina ja lähinnä suurten kaupunkien lieveilmiöinä. Mutta, että myös meidän pienen naapurikylämme pienessä kahden virkailijan pankissa.

      Poista
  6. Uskomatonta käyttäytymistä palveluammatissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enimmäkseen olen saanut hyvää palvelua vajavaisesta kielitaidostani huolimatta. Mutta pitäähän joskus se sääntöä vahvistava poikkeuskin tapahtua.

      Poista
  7. Huhhuh! Sanattomaksi vetää tuollainen kohtelu. Ei muuta kuin turpiin vaan! Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pankkineidiltä tuli ihan kirjaimellisesti asiakkaan kyykyttäminen. Hih, ”oikea suora” oli jossain vaiheessa aika lähellä.

      Poista
  8. Että semmoista palvelua tällä kertaa.

    VastaaPoista
  9. Huolimatta siitä, että pankkineidillä on iso maa ja kaunis kieli, niin hänen sivistyksensä taso on miinus nolla. Ystävällisyys ei olisi maksanut hänelle mitään. Asia saattaa olla niinkin, että hän huomasi omat puutteensa ja ahdistui siitä. Mikään ei kuitenkaan oikeuta tuollaiseen käytökseen. Onneksi selvisit kuitenkin tuosta järkytyksestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä pankkineidillä taisi olla huono päivä. Ehkä hän oli juuri saanut haukkumiset niskaansa ja omaa pahaa oloaan yritti lievittää töykeilemällä minulle.

      Poista
  10. Nyt taitaa olla niin, että suomalainen (meillä paljon arvosteltu) palvelukulttuuri voittaa kyllä kokemasi. Ihan kylmiä väreitä sain. (Pissismummo ainakin olisi alkanut mekastaa poistujan selkäpuolelle suomeksi niin maan ...sti ja lähtenyt siitä sitten ovet paukkuen.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täydet pisteet suomalaiselle pankkipalvelulle, olen tosi tyytyväinen. Kirjeissä ei anneta mitään korukielisiä lupauksia. Palvelu on ollut aina ystävällistä ja asiallista.
      Pissismummo, pankkineitillä oli varmaan aamulla kynsi katkennut ja päivä pilalla :)

      Poista
  11. Tuntuu ihan kammottavan tutulta. Tuollaiseen käytökseen kyllä törmää muuallakin kuin ranskalaisessa pankissa. Voisin vaikka mainita erään työkkärin Suomessa.. enkä puhu mitään täkäläisistä virastoista. Nyt sitten vain käännös kirjeestä ja ensi kerralla postia pankkineidille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, tuli mieleen ne nöyryyttävät tilanteet Annaban lentokentän tai Tunisian rajan tullimiesten pompoteltavina olemisesta.
      Jos ei muuta, niin ainakin sen on tästä jutusta oppinut, että yrittää itse olla syrjimättä ketään huonon kielitaidon tai muun erilaisuuden takia.

      Poista
  12. Hups vaan!!! Siitä on kauan, kun Suomessakin pankki vakuutti, että "siellä aina ystävä". Nyt ei enää vakuuttele, lopettaa vaan koko tiskillä palvelun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähäiseksi on mennyt tiskillä asiointi. Tosi harvoin tarvitsen nykyisin pankin ovea avata. Pankissa käynnin voi tehdä kotoa poistumatta, mihin vuorokauden aikaan tahaansa netin kautta. Mutta on vielä olemassa melkoinen joukko ihmisiä, joilla nettimahdollisuutta ei ole, vaan täytyy mennä sinne tiskin taakse vuoroaan odottamaan.

      Poista
  13. En ole varsinaisesti asiakaspalvelussa (enkä pankissa enkä kaupassa), mutta hoidan sitten ne vaikeimmat tapaukset eikä tulisi mieleenikään käyttäytyä noin. Hymy huulilla yritän saada kaikki ovesta poistumaan - palvelun jälkeen.

    Eiköhän tuokin pankkineiti muuta käytöstään sen jälkeen, kun siellä on laitettu palautelaatikko tai tyytyväisyyskysely ensimmäisen kerran : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä annetaanko täällä asiakaspalvelukoulutusta pankkineideille kuten esim. markettien kassoille, jotka kyllä tervehtivät ja lähtiessä toivottavat hyvää päivänjatkoa, ovat yleensä ystävällisiä. Arvostan todella heidän raskasta työtään melussa ja melskeessä.

      Poista
  14. Myötätuntoiset terveiset dubaista! Upean Ranskan pilaavat nämä arrogantit ranskalaiset. Valitettavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tarja ja mukavia Dubain päiviä sinulle.
      Valitettavasti tuo töykeys on pesiytynyt asiakaspalvelijoiden joukkoon, onneksi ei sentään läheskään kaikkien.

      Poista